Kalorama Wandeltocht – Mijn ervaring

Op zondag 21 mei van dit jaar liep ik een wandeltocht die al een aantal jaar op mijn lijstje stond, maar waar ik om verschillende redenen nog niet aan toe was gekomen: de Kalorama Wandeltocht. Deze wandeltocht, ben vertrek en aan komst in Beek in de buurt van Nijmegen, staat te boek als een wandeltocht in één van de mooiste gemeentes van Nederland; Beek en Dal. Daarnaast is er de mogelijkheid om een tocht van 40 kilometer te maken én ontvang je een medaille bij voltooiing van de wandeling – en pas daarmee precies in mijn straatje. Lees hieronder hoe de tocht mij is bevallen!

Over de Kalorama Wandeltocht

De Kalorama Wandeltocht bestaat al sinds 1936. De editie van 2023 was de 84e editie, nadat de wandeltocht een aantal keer niet door heeft kunnen gaan. De tocht wordt in mei gehouden, en is twee keer te lopen – in het weekend waarin de Kalorama Wandeltocht wordt georganiseerd kan je op zowel zaterdag als zondag lopen. Dit maakt het veel makkelijker om de tocht in je schema in te passen.

De tocht is vernoemd naar verpleeghuis Kalorama in Beek. De wandeltocht is een manier voor het verpleeghuis om geld op te halen voor extra activiteiten en middelen voor dit huis voor doof blinden. Je loopt dus ook nog voor een goed doel!

Afstanden

De Kalorama Wandeltocht biedt maar liefst zes afstanden aan:

• 5 kilometer
  • 10 kilometer
  • 12,5 kilometer
  • 20 kilometer
  • 30 kilometer
  • 40 kilometer

Goed om te weten: een deel van de Kalorama Wandeltocht gaat over heuvelachtig terrein. De route van de 5 en 12,5 kilometer vermijd dit terrein en is daarmee vlakker. Daarmee zijn deze afstanden ook geschikt voor wandel- en kinderwagens. De andere afstanden zijn dat niet.

De wandeling

Na te hebben geparkeerd bij de sportvelden (zie ‘Parkeren’) en naar het inschrijfbureau te zijn gelopen, kon ik zonder rij naar de balie en me inschrijven voor de wandeltocht. Daar kreeg ik een routebeschrijving en kon ik op pad!

Om 08:06 startte ik aan mijn wandeling van 40 kilometer. Na twee straten zijn  we Beek eigenlijk al uit en steken we de Nieuwe Rijksweg over, de weilanden in. We lopen in noordelijke richting maar slaan al snel rechtsaf. De kortere afstanden gaan hier rechtdoor en even later linksaf. Wij maken een lus en komen een aantal kilometer later op hetzelfde punt terug. De route bleek op meer punten zo met de verschillende afstanden om te gaan: langere afstanden maken een langere lus om op hetzelfde punt uit te komen, terwijl de kortere afstanden de lus niet maken.

Na ons weer bij de ‘rest’ te hebben gevoegd lopen we in westelijke richting naar en door het dorpje Persingen. Aan de linkerkant zien we de heuvelrug waar Beek-Ubbergen tegenaan ligt. Wij slaan even later rechtsaf en volgen dan een lange weg noordwaarts. Aan het einde van de weg loop ik bijna verkeerd: de kortere afstanden gaan rechtdoor, terwijl ik linksaf moet. Dat is dus even opletten: laat je niet leiden door andere wandelaars, maar volg vooral de bordjes!

Eenmaal linksaf geslagen lopen we langs verschillende plassen naar de polder / uiterwaarden langs de Waal. Daar hebben we zicht op Nijmegen aan de andere kant van het water. Het is een mooi, open stuk waar we door de Ooijpolder lopen en het eerste rustpunt treffen: het Teehaus. Vanaf daar lopen we afwisselend door bebost gebied en weilanden richting Ooij.

Duitsland

We lopen maar een paar korte straten door Ooij, waarna we de dijk beklimmen en lopen over de Kerkdijk weer de natuur in. Vervolgens lopen we in oostelijke richting, en opeens valt mijn oog op een bord in het Duits – we zijn de Duitse grens gepasseerd! We lopen, in Duitsland, door de polder naar het dorpje Zyfflich. Daar slaan we linksaf, en wordt het plotseling rustig op de route. Schijnbaar moesten de wandelaars van de 30 kilometer in Zyfflich rechtsaf, en het valt opeens op dat het aantal personen dat de 40 kilometer loopt, vrij klein is.

We lopen door de polder en slaan aan de rand van een drop uiteindelijk rechtsaf. Tot dit punt is de route vlak gebleven – we hebben eigenlijk nog nauwelijks hoogtemeters gemaakt, terwijl deze tocht daar toch ook om bekend staat. In het dorpje Wyler kan een medewandelaar de route niet goed vinden, en terwijl we samen verder lopen raken we aan de praat. Op het stuk waar we elkaar treffen loopt de weg omhoog, en mijn medewandelaar geeft aan dat dat een voorbode is van wat gaat komen. En inderdaad, al snel slaan we linksaf en lopen we fors omhoog.

Klimmen!

Het blijkt het begin te zijn van de Duivelsberg. Een flinke klim, maar met ontzettend mooie uitzichten en bossen. Na de top gaat het pad op en neer, door dalletjes door een open bos – precies waar ik van houd. We volgen een deel van de N70 , een populaire wandelroute in deze omgeving.

Na aan de rand van Beek te hebben gelopen, gaan we linksaf een berg op om parallel aan deze klim een stuk terug te lopen. Na één straat in Beek te hebben gelopen komt de naamgever van deze tocht in beeld: het verzorgingshuis Kalorama. Daar neemt mijn medewandelaar pauze en loop ik door.

De locatie van Kalorama in Beek.

Weer gaat het omhoog, door een mooi stuk bos. Op en af gaan we slingerend de bossen door – het is duidelijk dat het gebrek aan hoogtemeters in de eerste 28 kilometer in de laatste 12 kilometer worden goedgemaakt. Maar het moet gezegd, het is zeker de moeite. We slingeren door de bossen, en komen uiteindelijk door een wijk met grote huizen, gelegen in een bosrijke omgeving. De lopen naar Berg en Dal, en door naar Ubbergen. Daar draaien we om, terug naar Beek en de finish.

Ik liep de 40 kilometer uiteindelijk in 6 uur, 31 minuten en 17 seconden, voor een gemiddelde snelheid van 6,15 kilometer per uur.

De hoogtemeters tijdens de Kalorama Wandeltocht – bijna alles in de laatste 12 kilometer.

Praktische informatie

Inschrijven

Inschrijven in zowel vooraf als op het startbureau mogelijk. De organisatie geeft de voorkeur aan voorinschrijving, omdat dit de doorloop van wandelaars bij het inschrijfbureau bevordert. Met het e-ticket ontvang je op het startbureau de routebeschrijving.

Toen ik startte (om 08:06) stond er bij de inschrijfbalie voor de kortere afstanden een rij, voor de 40 kilometer balie niet en kon ik zo doorlopen.

Parkeren

Ik ben naar de parkeerplaats gereden die op de website staat vermeld: de parkeerplaats aan het einde van de Alde Weteringweg. Toen ik daar bijna was en voorrang verleende aan een vrouw met een hond, werd ik door haar gewezen op een aantal gratis parkeerplaatsen. Deze bevinden zich op de weg naar de ingang van de Sportvereniging BVC 12: hier. Daar heb ik zonder problemen (en gratis) heel de dag geparkeerd. Vanaf daar was het nog zo’n 10 minuten lopen naar het startbureau.

Beloning

Wanneer je één van de afstanden uit loopt krijg je een medaille. Loop je op twee dagen achter elkaar een afstand, dan krijg je voor iedere dag een medaille.

Start- en finishlocatie, inschrijfbureau

Het inschrijfbureau is zowel de start als de finish van de verschillende afstanden en bevindt zich aan het volgende adres:

Kulturhus Beek
Roerdompstraat 6
6573 BH Beek-Ubbergen

Over de auteur

Ik ben Gijs, de oprichter van WandelLiefde, en de schrijver van alles wat je op deze blog leest.

Al mijn hele leven woon ik vlak bij de Loonse en Drunense Duinen, en na het lopen van mijn eerste Kennedymars in 2014 en het lopen van de West Highland Way in 2017, ben ik verslingerd geraakt aan het wandelen van grotere afstanden.

In 2022 ontstond het idee om mijn wandelingen te delen met anderen. Uit dit idee werd WandelLiefde geboren.