Tweedaagse wandeltocht op het Veluwe Zwerfpad

Begin augustus 2022 heb ik, samen met mijn broer, twee etappes van het Veluwe Zwerfpad gelopen. We liepen etappe 11 in twee delen, en voegden er een stukje aan toe. Ik wilde al heel lang een meerdaagse wandeling lopen over de Veluwe; deze eerste keer werd het dus een tweedaagse wandeltocht. De twee dagen zagen er zo uit, met in totaal 43 wandelkilometers:

Dag 1: Dieren – Loenen (19,5 kilometer)

Dag 2: Loenen – Hoenderloo (21 kilometer), met de witte fietsjes het Nationaal Park Hoge Veluwe overgestoken (6,89 kilometer fietsen), lopen naar camping Beek en Hei (2,5 kilometer)

Dag 1: Van Dieren naar Loenen

Met de tent, slaapmat, slaapzak, kleding en eten voor 3 dagen vertrokken we op vrijdag 5 augustus richting Dieren – mijn vader was zo vriendelijk om ons af te zetten bij het startpunt van onze wandeling: het treinstation in Dieren. Na een snelle controle van onze spullen vergaten we een startfoto te maken, en vertrokken we richting de bossen.

De wandeling door Dieren was kort: na ongeveer een kilometer liepen we al het dorp uit, richting de eerste bosrand. Daar kwamen we ook direct iemand tegen die zo vriendelijk was om een foto van ons te maken. Eenmaal in het bos liepen we in het begin door brede lanen, over de Carolinaberg. Daar, na slechts een paar kilometer lopen, konden we de eerste van de Nederlandse big five afstrepen. Op een brede laan, met aan allebei de kanten een bomenrij en bos, zag ik plots een hertenkop langs een boom kijken. Nog voordat we goed onze camera’s paraat hadden staken zes edelherten het pad over, recht voor ons gezicht. Wat een start van de eerste dag!

Kort hierna verlieten we de brede lanen en kwamen we kilometers lang in een rustige, bosrijke omgeving terecht, waar we (met nog geen 7 kilometer in de benen!) de tweede van de big five zagen: vlak voor onze neus sprong een zwijn uit het hoge gras, en sprintte van ons weg. Helaas was dat de laatste keer dat we wild zouden zien tijdens onze wandeling, op een havik na. Op een gegeven moment kom je op de Loenermark terecht, een prachtig open stuk heide met een mooi uitzicht zodra je wat klimt richt de Valenberg, een bescheiden heuvel van 70 meter. Kort na de Loenermark namen we een pauze, waar een havik boven onze hoofden schreeuwend een rondjes cirkelde. Onderweg naar onze camping, Zegenoord, kwamen we tot slot de schaapskooi bij Loenen tegen, prachtig gelegen op een groot veld midden in de bossen.

Na 3 uur en 51 minuten lopen kwamen we om half 2 aan bij camping Zegenoord. We hadden vooraf gereserveerd, en dat was maar goed ook: ze zaten volgeboekt voor die dag. We betaalden €34,11 voor een tentplek, voor één nacht met twee personen, inclusief het Groene Boekje (die schaf je aan voor een jaar, en heb je nodig wanneer je op een Natuurkampeerterrein wil staan). Het tentveld is ruim opgezet, de toiletten zijn schoon en de douches zijn te gebruiken zonder muntjes. Een aanrader!

Het tentveld van Camping Zegenoord, tijdens onze tweedaagse wandeltocht op de Veluwe.
De aankomst op Camping Zegenoord.

Dag 2: Van Loenen naar Hoenderloo, fietsen naar Otterlo, lopen naar camping Beek en Hei

Op zaterdag 6 augustus vertrokken we om 8:50 vanaf Zegenoord, richting Loenen. Na het doorkruisen van de weilanden rond Loenen en Loenen zelf, kwamen we weer in het bos. Op een lang, recht pad begonnen we weer ligt te dalen en te stijgen, gevolgd door een zandpad met veel los zand, aan de rand van de hei – pittig wandelen! Nadat we het zandpad achter ons hadden gelaten, liepen we vooral over bospaden richting het noorden, om vlak voor Hoenderloo links af te slaan, Hoenderloo in, waarbij we een stukje in tegengestelde richting over de route van de Trage Tocht Hoenderloo van Rob Wolfs liepen.

Na precies 4 uur lopen kwamen we iets voor 1 uur ’s middags in Hoenderloo aan, waar we bij restaurant Het Deelerhof lunchten. Na een korte wandeling kwamen we na de lunch aan bij de ingang van het Nationaal Park Hoge Veluwe, waar we een witte fiets pakten om naar de uitgang van het park bij Otterlo te fietsen.

Vanaf daar liepen we nog 2,5 kilometer, dwars door Otterlo, naar camping Beek en Hei. Onderweg haalden we wat te eten en te drinken voor die avond bij de Spar in Otterlo. Bij camping Beek en Hei hadden we niet gereserveerd, omdat we in Hoenderloo wilden kamperen mochten we geen puf meer hebben om te fietsen. Daarnaast geeft camping Beek en Hei aan nog nooit een wandelaar of fietser te hebben geweigerd, wat ze ook nu dus niet deden.

Ook camping Beek en Hei was een nette camping, met mooi tentplaatsen in een stukje bos. We betaalden €18,88 voor een tentplaats voor één nacht, met twee personen. We hadden bij camping Zegenoord al een Groen Boekje gekocht, dus dat hoefden we nu niet te doen.

Praktische informatie

In totaal liepen we 43 kilometer en fietsten we 6,89 kilometer. Voor de twee nachten betaalden we in totaal, voor twee personen met een tent, inclusief Groene Boekje, €52,99. Daarnaast betaalden we €22,60 voor toegang tot het Nationaal park, €11,30 per persoon.

Dieren heeft een treinstation – vanaf dat station start de etappe die wij liepen. In Otterlo zijn wij met de auto opgehaald. Met de bus ben je een half uurtje onderweg van Otterlo naar het treinstation van Arnhem.

Het Veluwe Zwerfpad staat goed aangegeven: je volgt simpelweg de geel-rode markeringen.

Ik werd voor deze wandeling geïnspireerd door deze blog van Paulien van Outdoorinspiratie.nl.

Over de auteur

Ik ben Gijs, de oprichter van WandelLiefde, en de schrijver van alles wat je op deze blog leest.

Al mijn hele leven woon ik vlak bij de Loonse en Drunense Duinen, en na het lopen van mijn eerste Kennedymars in 2014 en het lopen van de West Highland Way in 2017, ben ik verslingerd geraakt aan het wandelen van grotere afstanden.

In 2022 ontstond het idee om mijn wandelingen te delen met anderen. Uit dit idee werd WandelLiefde geboren.